Alena Hron

Alena Hron, roz. Jelínková, patří mezi nejperspektivnější zástupce nastupující generace českých dirigentů. Spolupracovala již s řadou symfonických orchestrů, jako jsou Pražská komorní filharmonie, Filharmonie Hradec Králové, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Severočeská filharmonie Teplice, Plzeňská filharmonie, Západočeský Symfonický orchestr Mariánské Lázně nebo Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz (Kostnice, Německo). Od roku 2022 pravidelně spolupracuje s Janáčkovou filharmonií Ostrava, se kterou na jaře téhož roku nahrála kompletní orchestrální dílo Vítězslavy Kaprálové. Společně s Jakubem Hrůšou vedla v sprnu roku 2022 Orchestr Ševčíkovy akademie v Horažďovicích, se kterým nastudovala program mj. s Josefem Špačkem, Wiesem de Boewé nebo Eliškou Kukalovou.

Profiluje se také v opeře. Spolupracovala na nastudování Pucciniho La Bohémy (divadlo F. X. Šaldy), Verdiho Rigoletta (Slezské divadlo Opava) a v divadle J. K. Tyla v Plzni se zúčastnila kurzů s Bizetovou Carmen. V roce 2021 nastudovala v Opavě úspěšné muzikálové představení Funny Girl.

Spoluzaložila a do konce sezóny 2021/2022 umělecky vedla komorní sbor Punkt, který pod jejím vedením získal několik ocenění na prestižních zahraničních soutěžích a který se zaměřuje na soudobou tvorbu. V sezóně 2021/22 také započala její spolupráce s Pražským filharmonickým sborem.

Alena Hron vystudovala dirigování na Pražské konzervatoři (M. Němcová, H. Farkač, M. Košler) a tamtéž také skladbu a aranžování populární hudby (F. Krtička, P. Větrovec). Během současného studia dirigování na pražské AMU (T. Koutník, L. Svárovský, Z. Müller) strávila rok na Norges musikkhøgskole v Oslu (O. K. Ruud, S. Thorp).
Důležité dirigentské impulsy získala na mistrovských kurzech s Vasilijem Petrenkem, Christianem Ehwaldem a Stefanem Parkmanem.
Od září 2022 studuje ve výběrovém magisterském programu na prestižní Zürcher Hochschule der Künste ve třídě J. Schlaefliho a Ch. M. Muellera.

Jako skladatelka a dirigentka se podílí na projektech spojujících klasický a populární žánr, jejím největším dílem je písňový cyklus Otče náš pro smíšený sbor a kapelu, který provedla na několika místech ČR.

Alena hraje na housle, klavír a kytaru, s nimiž představuje autorské písně ve svém uskupení AJAJAJ.